Nominasjonsprosessen frem til Stortingsvalget 2025

Vedtatt på årsmøtet 10.3 2024.

Stortingsvalget i 2025 avholdes i september 2025.

Hovedmålet for nominasjonsprosessen er å sørge for at vi stiller til valg med gode kandidater, som er klare til å gjøre en god jobb frem mot valget – og som er klar til å ta sete i Norges nasjonalforsamling og gjøre en god jobb for Finnmark. Det er en stor fordel at dette arbeidet begynner så tidlig som mulig. Hele partiet må hjelpe til for å få på plass dette målet.

Det er et mål for Finnmark SV at nominasjonsprosessen frem mot stortingsvalget skal være åpne prosesser, som gir alle medlemmer og lokallag mulighet til å kunne engasjere seg i – og dermed bestemme hvem som skal representere Finnmark på Stortinget i perioden 2025 – 2029.

Fylkesårsmøtet i 2024 setter ned en nominasjonskomité som skal utarbeide forslag til liste. Fylkesårsmøte velger leder av nominasjonskomite. Medlemmene av nominasjonskomitéen skal være bosatt i Finnmark valgkrets.

Bredde i kandidater

Vedtektene fastslår at nominasjonskomiteene skal legge vekt på god kjønnsbalanse og god

geografisk fordeling, der listeforslaget i størst mulig grad skal speile bredden og mangfoldet i

befolkningen. Et viktig poeng er at selv om kanskje listeforslaget speiler en bredde, gjør ikke

nødvendigvis førstekandidatene eller de som blir valgt inn det.

Ved stortingsvalget 2021 fikk SV 7.6 % oppslutning, og 13 representanter på Stortinget. Åtte

av disse representantene er kvinner. Det gir oss en kvinneandel på 62%.

SV er et feministisk parti og nominasjonslistene og prosessene skal speile dette. Det er også

nødvendig å se på andre elementer enn kjønn og alder for å sikre representasjon.

Å bli nominert på stortingslista forplikter til aktiv deltakelse i valgkampen. Nominasjonskomiteen oppfordres til å bruke notater om forventinger til kandidatene i nominasjonsarbeidet. Forventninger til kandidatene utarbeides av komiteen i samråd med fylkesstyret.

Komiteene skal legge fram forslag til nominasjonsliste til høring i organisasjonen innen 1.desember 2024

Endelig innstilling skal legges fram senest 1 måned før nominasjonsmøtet.

Nominasjonsmøtet avholdes som del av fylkesårsmøtet i 2025, og har samme sammensetning som dette.

Distriktssekretær skal være sekretær for nominasjonskomiteen.

Frist  Aktivitet   Ansvarlig
 April 2024 Oppstart av nominasjonsprosessen Nominasjonskomiteen innkalles til første møte.  Nominasjonskomiteen skal delta på partiets skolering for nominasjonskomiteer.  Kontakte alle fra forrige periodes valgliste og spørre om de ønsker gjenvalg. Anmode alle medlemmer om å fremme forslag til kandidater overfor komiteen.  Leder av nominasjonskomite møter i fylkesstyret og orienterer om framdrift. NK NK/Leder NK  NK   FS/LL
Juni 2024 Frist for å svare om gjenvalg. NK
September 2024 Frist for å sende inn forslag til kandidater.  Leder av nominasjonskomite møter i fylkesstyret og orienterer om framdrift.  Alle
Oktober 2024 Alfabetisk liste over foreslåtte kandidater utarbeides og sendes lokallagene for rangering.
I tillegg skal nominasjonskomiteen foreslå personer til de seks øverste plassene i rangert rekkefølge. Kandidater som er foreslått fra flere lokallag skal vektlegges, og komiteen kan i tillegg lansere andre kandidater. Begge kjønn skal være representert. SU skal også ha en kandidat på valglista. Et mindretall i komiteen kan ta dissens.
Kandidatene må bekrefte at de ønsker å være med videre i prosessen fram til årsmøte i fylkeslaget.

Listen fra nominasjonskomiteen sendes ut til behandling på medlemsmøter i lokallagene og til medlemmer pr. e-post
Interne prosesser og arbeid med intervjuguide.   Leder av nominasjonskomite møter i fylkesstyret og orienterer om framdrift.
NK         NK

FS   NK
November 2024 Frist for å behandle forslag til kandidater og rangering av disse.  Arbeid med intervjuer og vurderinger av listesammensetning. Komiteen tar lokallagenes innspill med i vurderingen når listen settes opp.  LL  NK
Januar 2025  (30 dager før nominasjonsmøtet) Innstilling til valgliste skal være klar, og nominasjonskomiteens innstilling avgis.  Listeforslaget offentliggjøres på fylkeslagets nettside. NK   FS